Vinales - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ilse - WaarBenJij.nu Vinales - Reisverslag uit Havana, Cuba van Ilse - WaarBenJij.nu

Vinales

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Mei 2010 | Cuba, Havana

Dag 6
In de ochtend vertrokken naar Pinar del Rio en Havana achter gelaten, maar maandag zien we elkaar terug. We hebben er 2 uur op gereden. Onderweg gestopt bij een sigarenfabriek. Deze mensen rollen ongeveer 120 sigaren per dag. Ongeveer 4 a 5 per kwartier. Ze verdienen 11 CUC per maand. Dat is 8 euro. Doosjes inpakkers verdienen iets meer. In een ander hokje zit een man die de arbeiders verhalen vertelt, omdat het werk anders te eentonig wordt. Hier in het westen is het zo anders dan in Havana. Overal platteland; overal bomen, struiken, gras. Kleine vervallen huisjes. Meer armoede. Dat is zeer zeker zichtbaar. Je beseft beter dat je in Cuba bent. Veel meer dieren ook en vogels. Je komt de meest mooie en rare dingen tegen. Kleine .blaadjes die, als je ze aanraakt, meteen dichtklappen. Erg bizar. Hierna naar een rum fabriek geweest. Moet ik er wel aan toevoegen dat de eerdergenoemde fabrieken gewoon huizen waren en in bijna niets op een fabriek leken. Hier nog droge en zoete rum gedronken. Zo sterk! Mojito’s hier ook. Zeer sterk. Maar heerlijk!
Na deze bezoekjes zijn we naar de Viñales vallei gereden met de Mogotes. Daar was ook ons hotel! Het ligt op een heuvel met een overweldigend uitzicht op de vallei. De Mogotes op de achtergrond. Het uitzicht is niet te beschrijven! Zo overweldigend mooi. En het geluk was dat onze galerij er op uitkijkt. In het midden ligt het zwembad met er omheen, een soort van appartementjes in 2 verdiepingen. ’s Middags gezwommen en voor het eerst fatsoenlijk in de zon gelegen. Maar onze organisatie verplichtingen begonnen al vroeg. We moesten het avondeten opnemen. ’s Avonds me tour doorgenomen voor zondag en met Dora alvast alles besproken. Dora is onze Cubaanse gids. Ze gaat de hele reis mee. Gelukkig is ze vloeiend in Engels. Haar vriend William is dit weekend ook mee. Maar waarom weet ik niet. Waarschijnlijk voor de lol. Om 12 uur zijn we gaan slapen.
Dag 7
Heerlijk geslapen op een dik hoofdkussen (al de hele week gemist!). We hebben ook een balkon, dat is heel ideaal. Minder is dat het complex dus op een heuvel staat en dat dus alles met de trap moet. Vandaag gingen we naar de Cuevo del Indio. Dat is een oude Indianen grot in een Mogote. Erg mooi, want er loopt een rivier door de grot heen. We gingen er met een bootje doorheen. Overal zag je stalagmieten en stalactieten in de mooiste en raarste vormen. Daarna nog naar een mooi uitzicht op de vallei geweest. Daarna nog de Mural de Prehistorica bezocht. Een of andere beschilderde Mogote bezocht. Daar ook geluncht. Daarna terug naar het hotel waar ik heel de avond heb zitten leren aan mijn tour voor morgen. Iedereen ging naar de disco. Heb een hoop leuke en aparte verhalen erover gehoord, maar ik was niet mee gegaan. Ik werd al snel moe en lag om half 11 in bed. Elke ochtend om half 7/7 uur opstaan breekt je wel op.

Dag 8
De dag van mijn tour! Spannend. We zijn eerst naar Soroa gereden, een plaats in de provincie Pinar del Rio, op de route naar Havana. Met alle koffers, want we zouden ’s avonds dus terugkeren naar Havana. Saint Johns; hetzelfde hotel als de week eerder! We gingen naar een orchideeëntuin. Elmar had het eerste deel van de dag onder zijn hoede. Ik het tweede. Er zijn blijkbaar meer dan 500 soorten en ze hebben bijna geen verzorging nodig. Nooit geweten, haha. De tuin was heel mooi en we hebben zeker nog wat tropische vogels voorbij zien vliegen. Hierna naar la comunidad Las Terrazas gereden. Hier zouden we de Canopytour gaan doen. We werden in een tuigje gehesen,zodat je aan een katrol kon hangen aan een ijzeren koord en dan dus 25 meter boven de bomen naar een toren 300 meter verderop kon sjezen. Het duurde even, maar ik ben gegaan. Je gaat ongeveer 30 km/u. Bij de 2e toren had ik weer een grote mond, haha, dus mocht ik daar als eerste. Je raast echt over een meertje en boomtoppen. Vrij hoog. Gelukkig kon ik dat wel hebben ;) We hadden leren handschoenen aan en een stuk karton om te remmen. Je moest dan rustig knijpen. Deed je dit te hard, dan kon je schouder breken. Ik sjeesde dus af op de 2e toren en de man daar gaat seinen dat ik moet remmen. Ik durfde niet, maar op het eind ga je zo hard… Dus ik dacht dat ik er op ging klappen. Gelukkig zat er nog een kussen tussen, zodat je meteen kon stoppen. Wel doodeng. Bij het 3e traject probeerde ik nog te remmen alleen kreeg ik dus een ruk aan me schouder. Niet tof…
Op dit punt waren we al ruim 5 uur uitgelopen op ons schema en iedereen was moe, had honger en was chagrijnig. En ik moest nog steeds mijn tour doen. Ik had er onderhand ook geen zin meer in. Richting de lunch begon ik. Daar aangekomen half gegeten en snel maar over de plantage gelopen met de gids die meeging. Na mijn presentatie daar zouden we nog gaan zwemmen. Maar omdat we uitliepen kon dit niet. Ik kreeg van alle kanten verschillende informatie. Uiteindelijk begon ik eindelijk en toen ging het dus lekker tropisch regenen. Fijn. Alles ging fout, maar stiekem hoopte ik dat er rekening mee werd gehouden. Hierna zouden we dus terug rijden naar Havana. In de bus terug kwam ik er nog achter dat de chauffeur toch naar het meer zou gaan, omdat hij nog dacht dat we zouden gaan zwemmen. “Senor, Vamos a ir a la Habana!” Habana? Si! Oh… Si, Saint Johns. Moest ie weer keren. Gelukkig kan ik al zo Spaans dat ik me eruit kon redden. Terug bij Saint Johns was het wel weer thuiskomen en konden we de incheck doen. Dit ging heel soepel. De docenten vroegen of we naar Hotel Nacional konden komen voor de beoordeling. Gelukkig had ik voldoende! Zo blij! :) Hierna nog even op de kamer gehangen. We hebben nu een andere dan eerst, maar wel een veel grotere, omdat we op een hoek zitten.

Dag 9
Vandaag weer een ouderwets dagje Havana. Eerst talenschool met Spaanse les natuurlijk. We hebben vooral gedanst op Cubaanse muziek. Onze docente Rita is nogal een blij persoon ;) Ik heb haar nog een pen gegeven. Helemaal gelukkig was ze ermee. We hebben woensdag nog een leuke afsluitmiddag met dans en muziek van ons en hen. Moeten we nog maar even bezien wat we gaan doen! ’s Middags het Capitolio bezocht. Groot gebouw in Havana Vieja. Daarna aan het zwembad gezond. Hopelijk verdwijnen de witte lijntjes snel, haha. Heb olie gekocht met een beschermingsfactor. Dan gaat het sneller. Ben nu wel gewend aan de zon en de hitte. Tevens is mijn zonneallergie van een week eindelijk weg, maar aangezien ik minder hoef te smeren denk ik dat ik misschien allergisch was voor de zonnebrand? Vanavond zijn we naar een superluxe restaurant geweest met geweldig eten. Voor maar 6 CUC.. 5,5 euro ofzo. Voor een hoofdgerecht. Ik moet toch ook even zeggen dat 3 keer per dag eten en continu water drinken wel helpt voor de lijn… :P
Morgen bezoeken we de ambassade, of ja, in ieder geval de ambassadeur.

Ik moet er nog even algemeen aan toevoegen dat de Cubanen echt niet zo wereldvreemd zijn. Ze hebben echt veel kennis van Spanje, Amerika, Italië en op zich wel Nederland. De docenten wel in ieder geval. In elk restaurant staat ook wel een bandje met Cubaanse muziek en ze hebben allemaal een CD gemaakt. Ze spelen over het algemeen wel allemaal dezelfde nummers. Inmiddels kennen we ze allemaal. En ook echt iedereen houdt van die muziek. Heel apart. Wat wel heel erg is nog, is alle straathonden. Ze zijn broodmager en rennen echt lief achter je aan. Ik raak ze niet aan maar ze zijn zo schattig. Ik hoorde van Rita dat ze als huisdier gewoon uit huis zijn geschopt omdat er geen geld voor ze is. In Pinar gaven we ze altijd stiekem eten. Het is echt zo zielig. Ze rennen naar je toe, kwispelen als een gek en gaan op de rug liggen met de pootjes omhoog voor een knuffel. Kan helaas niet….
Dit was het voor nu! Volgende keer hopelijk foto’s erbij. Moet nog even kijken. Voor donderdag volgt nog wel een update!

Liefs,
Ilse

  • 01 Juni 2010 - 09:52

    Monique Salomons:

    Leuk verslag lieverd! Je beleefd wel heel veel daar zeg! Denk niet dat je je verveeld :)! Ben heel benieuwd naar de foto's hoe alles eruit ziet enzo.. het klinkt iig heel goed!
    En gefeli met je cijfer :)! Knap van je!
    Ook fijn dat je allergie weer voorbij is en dat je lekker hebt kunnen zonnen.. :)
    En geniet ook maar lekker van het eten.. het lijnen komt later wel :P!
    Wel erg van die straathonden :(.. Bij ons in het dorp heb je ook wel van die broodmagere honden en het breekt mn hart :(.. Geven ze altijd eten :P!

    Ben erg benieuwd naar je volgende verslag!!!
    Veel plezier!!!

    Kusjes en liefs,
    Moo <3

  • 01 Juni 2010 - 10:11

    Suzan:

    Mooie verhalen, je hebt t volgens mij wel goed naar je zin?? Gelukkig maar! Ben benieuwd naar de foto's! Groetjes x suzan

  • 01 Juni 2010 - 10:33

    Mama:

    Hoi Ilsje,ik lees je reisverslagen alsof het een boek is,mooi geschreven.Fijn dat je een voldoende hebt voor je tour,dat zit er ook weer op!Wwel een druk pogramma iedere dag.Nog 2 weken te gaan.Ben benieuwd naar je volgende verhalen,veel plezier. xxx mama

  • 01 Juni 2010 - 13:14

    Anous:

    Heey Ilse!
    Ik ben echt superjaloers op je joh!
    Je maakt zulke leuke dingen mee :) Echt super!
    Ik lees je verslagen graag en kan alweer niet wachten op de vorige!
    Groetjess x

  • 01 Juni 2010 - 14:01

    Padré:

    Hoi Ilse het blijf leuk je verslagen te lezen.
    Blijkbaar heb je het goed naar je zin. Pas je wel op met de zon? jajaja hij zeurt weer maar daarvoor ben ik je padré. nou meisie nog heel veel plezier en ik geniet van je verhalen XXX

  • 01 Juni 2010 - 15:43

    Moniek:

    Heeey meis!

    leuk zo te kunnen lezen wat je allemaal doet :)! Heel goed van je cijfer! gefeliciteerd :D

    Geniet van je tijd daar :)! Je beleeft daar echt heel veel leuke dingen :D super tof!!!

    Liefs! Mo

  • 02 Juni 2010 - 12:03

    Evelien:

    hey ilse!

    fijn om te lezen dat het goed gaat :D en dat je het ook leuk vind!
    klinkt allemaal erg mooi daar, maar pff 8 euro per maand? kan je je ook niet voorstellen zeg..

    veel plezier nog daar! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Cuba

Met de klas 3 weken rondreizen door Cuba en Spaans leren!

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2010

La Isla Bonita

07 Juni 2010

De 2e week

31 Mei 2010

Vinales

27 Mei 2010

Viva Cuba Libre!

25 Mei 2010

La Habana!
Ilse

Actief sinds 21 Jan. 2010
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 21581

Voorgaande reizen:

27 April 2011 - 13 September 2011

Stage

04 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Working Holiday

23 Mei 2010 - 14 Juni 2010

Cuba

Landen bezocht: